بیشه Your Image Thumbnail   در آتش   

حالا حالاها این بیشه نمی خواد بمیره ! دو سه سال پیش بازدمش خیلی غلیظ  شد و باعث دو سه تصادف و یک مورد هم گاز گرفتگی !! سرمای فصل پاییز و راکد بودن هوا موجب وارونگی هوا شده و دیوار دودی روی جاده درست کرده بود که به یمن این پدیده یه روز صبح خبردار شدم جلسه حوادث غیر مترقبه است و رفتیم فرمانداری . عایدمون از جلسه اضافه بر تجدید دیدار دوستان ، دونستیم وارونگی هوا که گاهی در تهرون مدارس را به تعطیلی می کشونه چی هست!!!

باز دیروز از جاده عبور می کردم دو باره دیدم دود از سر بیشه به هوا خاسته  و سوختن  بیشه منظره ای نازیبا بوجود آورده است تا تنها تالاب فصلی شهرمون برای همیشه با طبیعت و ما بدرود گفته باشد!!

از عایدات این سوختن ها هم بروز شایعه سربرون آوردن گاز از دل زمین است تا دل خوش کنکی باشد برای عده ای که منتظرند بهانه ای بیابند و زمین را به نرخ دلبخواه بفروشند !!!نمی دونم این روزا هم جلسهء حوادث گرفته شده یانه !!!منظورم جلسه برای آتش گرفتن نرخ زمین نیست !برای سوختن زمین بیشه است!!

 

حالا چه تعلق خاطری بین من و این بیشه هست  که از این همه سوژه ، دست از سر بیشه برنمی دارم« والله اعلم»! سال گذشته مطمئنا" یادتون هست در خصوص گذشتهء اون مطلبی نوشتم ولی بعضی دوستان تصور بدی کرده بودند و کفتار را کنایه دانسته بودند! تا اینکه من هم باورم شد؛ برداشت دوستان هم خیلی بیراه نبوده است .در هر حال این مطلب محتاطانه نوشتم ولی اذعان بفرمایید اگر در گذشته نسل حیوانات و پرندگان بعلت خشکسالی و بی مبالاتی مسئولین از روی زمین بیشه منقرض و احتمالا" از کفتار پیر هم امروز خبری نیست این آتش سوزی اخیر حیوانات زیر زمینی هم نیست و نابود می گرداند که البته «الخیر فی ماوقع»      

 حالا بد نیست تجدید دیداری هم داشته باشیم به پست «بیشه» که سر وصدایی کم رمقی کرد و شاید در رونق  وب نویسی شهرستان کم تاءثیر نبود ! چون آن روزها دنیای مجازی کمتر رونق داشت و تعداد وب نویسان و وب گردها اندک بود؛ مطلب بیشه و ایضا" «رئیس و عروس و......»پدیده ای تقریبا" نو تلقی می شد .

در هر صورت چون بعضی دوستان اون زمان نتوانستند این مطلب را بخونن مجددا" در ادامه خدمتتون عرضه می نمایم تا چه قبول افتد و که در نظر آید:::


(این پست در تابستان گذشته نوشته شده است)
      بیشه یا همون اوباد          

   عصری فراغتی حاصل شد با خانواده رفتیم بیشه (آب باد-سه کیلومتری جاده شیراز) تا تداعی خاطرات سه دهه گذشته نماییم یاد اون روزا بخیر که این تالاب پراز آب بودو مرغابی هاوتیتیربگها٬پاشلکها٬لک لکها۰۰۰۰فوج فوج خود را از هوا برپهنای آب رها می کردند وصدای برخورد سینه هاشون برآب همراه با صدای دلنشین  گله های کبگ وتیهو باصدای زنجره ها موسیقی دلنشینی ایجاد می کرد تا اشخاصی که آمده بودند بیشه(نی وحشی) ببرند تا سایه بون سقف تازه دامادی  سازند با شوقی بیشتر داس به حرکت در آرند ٬حیف دیگر راسوها(موش خرما)منتظر نیستند تاازغفلت صیادها استفاده نموده وصید گرفتار در دام را ربوده در کنج خلوتی نوش جان کنند ۰۰۰۰۰۰                                                         درهمین افکار بودم که دوستی قدیمی از راه رسید وباهم مرور کردیم گذشته وحیف ودریغ خوردیم دوستم که آشنایی بیشتر از آنجا داشت می گفت از همه پرندگان وچرندگان و۰۰۰تنها یک کفتار کهنسال مانده که از کهولت خرف شده و به پایان خط نزدیک است ٬من آمده بودم دور از هیاهوی مسایل اجرایی با طبیعت  آشتی کنم که دوستم دوست داشت از امور اجرایی بداند حق داشت روز گذشته اش رئیس جمهور به شهرستان تشریف فرما شده بود و قول داده بود جهشی در عمران شهرستان شاهد باشیم ولی ایشان قول ۵۰میلیاردی تسهیلات گرفته بود و ازمن تقاضامند بود که مبلغ بالسویه بین همه تقسیم شود ٬انشاالله صحبت های من کارگر افتاده  لااقل همین یک نفر باورمند شده باشد که پول موردنظر به جیب مسئولی سرازیر نمی گرددو تسهیلات بانکی است! ولی این یکی است از هزاران!!!                    تز دوستم ٬جرقه ای در ذهن من هم ایجاد کرد :نمیشه منطقه گردشگری که آقای احمدی نژاد مژده اش دادند احیای همین بیشه باشه؟راستی میشه با هزینه میلیاردها بیشه ای چونان همین بیشه امروزی ساخت ؟ خداییش اگه من کاره ای بودم اعتبار منطقه گردشگری که درسفر رئیس جمهوری وعده اش داده شد بدون فوت وقت در منطقه بیشه هزینه می کردم تا لااقل ا ز انقراض کفتار پیر جلوگیری و پارکی طبیعی ٬مصنوعی کم نظیری ساخته وباقیه صالحه ای هم برای خودوهم دولت کریمه٬ پی ریزی کرده باشم ٬تا رای و تدبیر خسروان چه باشد!!